Baranów, 28.10.2010 r.

GP-7632/14/2010

 

 

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

 Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), oraz art. 75 ust. 1 pkt 4, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), a także § 3 ust. 1 pkt 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku PPUH „PETER”, ul. Wrocławska 61, 63 – 600 Kępno, z dnia 10.09.2010r.

 

 

 O R Z E K A M

 

 

określić środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na

 

Budowie hali służącej jako sortownia odpadów komunalnych

oraz kontenera przeznaczonego na pomieszczenie socjalne

na działce o numerze ewidencyjnym 2/3 w obrębie geodezyjnym wsi Donaborów

 

 

1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.

 

Przedmiotem inwestycji jest „Budowa hali służącej jako sortownia odpadów komunalnych  oraz kontenera przeznaczonego ma pomieszczenie socjalne”

Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie gminy Baranów w obrębie Donaborów, na działce nr 2/3 o powierzchni całkowitej 4900m2. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest na terenie nieruchomości, do której wnioskodawca posiada tytuł prawny. Projektowana hala będzie mieć powierzchnię 595 m2 oraz wiata magazynowa o powierzchni 425m2.

Projektowana moc przerobowa linii do sortowania odpadów komunalnych, wyniesie 500 Mg/miesiąc. Inwestycja zlokalizowana jest poza terenem zwartej zabudowy mieszkaniowej. W bezpośrednim sąsiedztwie od strony północnej zlokalizowane jest istniejące gminne składowisko odpadów komunalnych w Donaborowie, którego właścicielem i zarządcą jest Gmina Baranów. Od strony wschodniej zlokalizowana jest droga gminna, a następnie tereny upraw rolnych należące do prywatnego właściciela. Natomiast od stron południowej i zachodniej występują również tereny upraw rolnych. Planowana linia sortownicza zlokalizowana będzie w odległości ok. 800 metrów od najbliższej zabudowy mieszkaniowej, oraz ok. 2 kilometrów od zwartej zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej. 

Planowane przedsięwzięcie wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt. 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z klasyfikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na  środowisko jako „instalacje związane z odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów, niewymienione w  § 2 ust. 1 pkt. 39 – 41.

 

2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

     

1)   w fazie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić możliwość selektywnej zbiórki odpadów oraz ich sukcesywne wywożenie przez uprawnione firmy,

2)   roboty budowlane w zakresie związanym z realizacją przedsięwzięcia należy wykonywać tylko w porze dziennej (600 - 2200), z uwagi na możliwość występowania oddziaływania akustycznego,

3)   w trakcie realizacji inwestycji należy zastosować środki organizacyjne i techniczne w celu ochrony środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi pochodzącymi od pracujących maszyn i urządzeń,

4)   na placu budowy należy ograniczyć pylenie przez polewanie wodą terenu w okresach suszy oraz zabezpieczyć pyliste materiały sypkie przed ich rozwiewaniem,

5)   w toku budowy i eksploatacji należy zapewnić właściwą organizację robót z zastosowaniem sprawnego sprzętu,

6)   uciążliwość inwestycji związana z działalnością zakładu (hałas, zapylenie, emisja szkodliwych dla zdrowia związków, itp.) ograniczyć do granic działki, do której inwestor posiada tytuł prawny.

7)   Budowa sortowni nie może powodować konfliktów społecznych oraz pogarszać warunków życia osób zamieszkujących w rejonie inwestycji.

 

3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:

 

1)      określić sposób zagospodarowania mas ziemnych usuwanych lub przemieszczanych w     związku z realizacją inwestycji,

2)      ustalić miejsca do gromadzenia odpadów,

3)      w projekcie budowlanym należy określić wszystkie awarie, jakie mogą występować w trakcie realizacji inwestycji wraz z opisem sposobu ich usunięcia,

4)      Zaprojektować urządzenia zabezpieczające przed negatywnym oddziaływaniem inwestycji na środowisko i otoczenie (hałas wibracje, zapylenie)

 

4. Stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę:

 

1)      proponuje się odstąpić od  przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.

 

5. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii

 

Planowane przedsięwzięcie, nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. nr 58, poz. 535).

 

6. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące trangranicznego oddziaływania na środowisko:

 

Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

7. Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania

 

Dla planowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

 

8. Wnioskodawca zobowiązany jest do:

 

- uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego i decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego – na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (t.j. z 2003r. Dz.U. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami).

- uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

 

   U z a s a d n i e n i e

 

W dniu 10.09.2010 r. na wniosek PPUH „PETER”, ul. Wrocławska 61, 63 – 600 Kępno, wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na Budowie hali służącej jako sortownia odpadów komunalnych oraz kontenera przeznaczonego na pomieszczenie socjalne na działce o numerze ewidencyjnym 2/3 w obrębie geodezyjnym wsi Donaborów.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008r. Nr 199, poz. 1227) organ prowadzący postępowanie zwrócił się z prośbą o opinię, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego ewentualnego zakresu, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie.

Po przeanalizowaniu posiadanych przez tut. urząd dokumentów:

- karty informacyjnej przedsięwzięcia,

- postanowienia Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie nr ON-NS-72/02-30/10 z dnia 11 października 2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko,

- postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu nr RDOŚ-30-OO.III-66190-323/10/nb z dnia 20 października 2010r., w którym organ wyraża opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,  

Stwierdzono, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 73Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione wart. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano rodzaj, charakterystykę i usytuowanie
przedsięwzięcia oraz rodzaj i skalę jego możliwego oddziaływania.

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie hali przeznaczonej do sortowania odpadów o powierzchni 595 m2, kontenera przeznaczonego na pomieszczenia socjalne oraz wiaty magazynowej o powierzchni 425 m2na terenie działki o powierzchni 4900m2. Inwestycja od północy graniczy z istniejącym gminnym składowiskiem odpadów komunalnych w Donaborowie, od wschodu z drogą gminną i dalej terenami upraw rolniczych, od południa i zachodu z terenami upraw rolniczych. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 800 m. Obecnie teren zainwestowania stanowi grunty rolne. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia najbliższym ciekiem wodnym jest rzeka Niesób zlokalizowana w odległości około 2 km od inwestycji, najbliższa strefa ochronna ujęć wód podziemnych oddalona jest o około 4 km, natomiast obszary wodno-błotne i inne o płytkim zaleganiu wód podziemnych nie występują w promieniu 5 km od inwestycji.

Wydajność planowanej instalacji wyniesie 500 Mg odpadów komunalnych/miesiąc (inwestor nie przewiduje przyjmowania odpadów niebezpiecznych). Do sortowni dostarczane będą odpady o kodzie 20 03 01 - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, które wyładowywane będą bezpośrednio z samochodów na przenośnik kanałowy znajdujący się pod poziomem posadzki hali. Sito bębnowe mieszając niesegregowane odpady komunalne rozdzieli je na odpady o kodzie: 20 01 01 – papier i tektura, 20 0102 - szkło, 20 0108 - odpady kuchenne ulegające biodegradacji, 20 01 38 – drewno inne niż wymienione w 20 01 37, 20 0139 - tworzywa sztuczne, 20 01 40 - metale, 20 02 02 – gleba i ziemia, w tym kamienie oraz 20 02 03 - inne odpady nieulegające biodegradacji. Wszystkie wysegregowane odpady przechowywane będą w szczelnych, metalowych pojemnikach i wywożone po zapełnieniu do odbiorców prowadzących działalność w zakresie recyklingu odpowiednich odpadów bądź na składowisko odpadów (odpady o kodzie 20 01 08, których zaleganie może powodować powstawanie odcieków wywożone będą niezależnie od nagromadzonej ilości raz w tygodniu, odpady o kodzie 20 02 03 wywożone będą bezpośrednio po procesie sortowania, po każdym dniu roboczym). Na terenie hali zainstalowana zostanie także prasa do prasowania pozyskanych surowców wtórnych (tworzywa sztuczne, papier i makulatura). Posadzka pomieszczenia sortowni wykonana zostanie z betonu. Ponadto, dno oraz ściany zagłębienia, w którym znajdować się będzie przenośnik kanałowy zaizolowane zostaną folią PEHD oraz warstwą betonu o podwyższonej
wodoszczelności. Odpady gromadzone będą w szczelnych pojemnikach, na utwardzonym podłożu co uniemożliwi przenikanie substancji zanieczyszczających do gruntu.

Inwestycja zaopatrywana będzie w wodę z gminnej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe
gromadzone będą w szczelnym zbiorniku bezodpływowym, z którego ścieki będą systematycznie wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika do zlewni.

Inwestor nie przewiduje powstawania ścieków przemysłowych. Odpady komunalne powstające w wyniku eksploatacji przedsięwzięcia zostaną poddane procesowi sortowania. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo do gruntu.

Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia wiązała się będzie z niezorganizowaną emisją
substancji do powietrza. Uwzględniając skalę inwestycji, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie inwestycji.

Źródłem hałasu z planowanego przedsięwzięcia będą manewry pojazdów, linia do sortowania odpadów i prasa do prasowania pozyskanych surowców wtórnych. Inwestor w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oszacował, że eksploatacja inwestycji będzie wiązała się z ruchem około 45 pojazdów specjalistycznych do transportu odpadów komunalnych o ładowności 6-18 Mg i około 50 pojazdów typu „Hakowiec" dowożących odpady w pojemnikach o średniej ładowności l,3 Mg. Ponadto, w karcie informacyjnej przedsięwzięcia określono, iż praca odbywać się będzie wyłącznie w porze dziennej przy zamkniętych oknach i drzwiach hali. Uwzględniając powyższe oraz odległość inwestycji od najbliższej zabudowy mieszkaniowej w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1lit. d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się znacząco poziom hałasu w środowisku.

Biorąc pod uwagę zapisy art. 63 ust. l pkt 2 lit. a, c i d ww. ustawy stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

W związku z zapisami art. 63 ust. l pkt l lit. c i e ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie wiąże się
z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych i ryzykiem wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. l pkt l lit. b ww. ustawy na podstawie obliczeń zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, iż nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku I Jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko stwierdzono, że planowana inwestycja zlokalizowana jest poza
granicami obszarów objętych ochroną prawną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). W odległości około 6,5 km
zlokalizowany jest obszar Natura 2000 - proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty
PLH300035 "Baranów". Uwzględniając lokalizację inwestycji poza obszarami chronionymi
lub cennymi przyrodniczo nie przewiduje się jej negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze, a w szczególności na obszary chronione, w tym na siedliska przyrodnicze i gatunki, dla których ochrony został wyznaczony ww. obszar Natura 2000, ani pogorszenia integralności ww. obszaru i jego powiązania z innymi obszarami.

W związku z powyższym Wójt Gminy w Baranowie w postanowieniu nr GP-7632/14/2010 z dnia 27.10.2010r  zwolnił inwestora z przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz ze sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.

            Uwzględniając powyższe wnioski w sentencji niniejszej decyzji zaproponowano odstąpienie od przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.

Stosownie do art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) w dniu 07.07.2010 r. podano do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w prowadzonym przez Urząd Gminy w Baranowie publicznie dostępnym wykazie danych o wniosku i postanowieniu w sprawie wydania przedmiotowej decyzji. Jednocześnie zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie. Ponadto informację o wszczęciu postępowania  wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Baranowie, oraz na słupach ogłoszeniowych w miejscowości Baranów.

Na żadnym etapie postępowania w przedmiotowej sprawie, żadna ze stron, ani organizacji społecznych nie wniosła uwag i zastrzeżeń.

          W związku z powyższym inwestor realizując przedmiotową inwestycję powinien przyjąć takie rozwiązania i założenia, aby spełniała ona wymogi obowiązujące w zakresie ochrony środowiska i nie powodowała przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor ma tytuł prawny, przez co nie stworzy zagrożenia dla środowiska, warunków życia i zdrowia ludzi oraz nie będzie powodować konfliktów społecznych.

Podstawę prawną do wydania decyzji w przedmiotowym zakresie stanowi art. 75 ust. 1  pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227),

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji decyzji.

 

P o u c z e n i e

 

            Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, składane za pośrednictwem Wójta Gminy Baranów, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

            Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

            Karta Informacyjna Przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

 

 

 

 

  

 

 

 

  

 

M.S.