GP.7632/01/2010

 

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), oraz art. 75 ust. 1 pkt 4, ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), a także § 3 ust. 1 pkt 46 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Wielobranżowego STOLARZ LEMPERT Sp. j., Marianka Mroczeńska 3, 63 – 604 Baranów, z dnia 21.12.2009r i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

 

 

O R Z E K A M

 

określić środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na

 

Budowie hali produkcyjno - magazynowej  

 

Na terenie nieruchomości nr 558 i 559/1 w obrębie geodezyjnym wsi Mroczeń.

 

 

1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.

Przedmiotem inwestycji jest budowa hali produkcyjno – magazynowej o łącznej powierzchni 6000m2, z czego część magazynowa zajmować będzie 4000m2, a część produkcyjna 2000m2. Planowana hala składać się będzie z części niższej o wysokości konstrukcji 4,5m i części wyższej o wysokości 8,5m. Budynek hali będzie wykonany w konstrukcji stalowej ze ścianami i dachem wykonanymi z profili stalowych z pokryciem z płyt warstwowych.

 

2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

1) w fazie realizacji i funkcjonowania przedsięwzięcia należy zapewnić możliwość selektywnej zbiórki odpadów oraz ich sukcesywne wywożenie przez uprawnione firmy,

2) urządzenia do gromadzenia nieczystości i odpadów (osadników ścieków, boksy na odpady itp.) lokalizować w odległości zgodnych z obowiązującymi przepisami, w stosunku do budynków mieszkalnych, obiektów użyteczności publicznej,

3) roboty budowlane w zakresie związanym z realizacją przedsięwzięcia należy wykonywać tylko w porze dziennej (600 - 2200), z uwagi na możliwość występowania oddziaływania akustycznego,

4) w trakcie realizacji inwestycji należy zastosować środki organizacyjne i techniczne w celu ochrony środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi pochodzącymi od pracujących maszyn i urządzeń,

5) na placu budowy należy ograniczyć pylenie przez polewanie wodą terenu w okresach suszy oraz zabezpieczyć pyliste materiały sypkie przed ich rozwiewaniem,

6) ograniczyć do minimum zniszczenie powierzchni biologicznie czynnej oraz zabezpieczyć drzewa na czas realizacji inwestycji w części podziemnej i nadziemnej zgodnie ze sztuką ogrodniczą,

7) w przypadku kolizji z inwestycją lub przewidywania możliwości wypadnięcia drzew lub krzewów z powodu realizacji przedsięwzięcia należy wystąpić do odpowiedniego organu o zezwolenie na ich usunięcie;

8) w toku budowy i eksploatacji należy zapewnić właściwą organizację robót z zastosowaniem sprawnego sprzętu,

9) prace winny być prowadzone w sposób zapewniający maksymalne ograniczenie niekorzystnego przekształcenia terenu lub powstania szkód,

10) uciążliwość inwestycji związana z działalnością zakładu (hałas, zapylenie, emisja szkodliwych dla zdrowia związków, itp.) ograniczyć do granic działki, do której inwestor posiada tytuł prawny.

11) Ustosunkować się do wszystkich zalecenia i uwagi dotyczących planowanego przedsięwzięcia przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.

 

3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:

 

1)      określić sposób zagospodarowania mas ziemnych usuwanych lub przemieszczanych w     związku z realizacją inwestycji,

2)      ustalić miejsca do gromadzenia odpadów,

3)      montaż o wysokich parametrach zbiorczej instalacji odciągowej zanieczyszczeń,

4)      montaż na zakończeniu zbiorczej instalacji odciągowej cyklonu o wysokiej skuteczności odpylania,

5)      zastosowanie wentylacji mechanicznej/grawitacyjnej,

6)      w projekt zagospodarowania terenu uwzględnić zieleń izolacyjną nisko i wysokopienną oraz zimozieloną.

7)      w projekcie budowlanym należy określić wszystkie awarie, jakie mogą występować w trakcie realizacji inwestycji wraz z opisem sposobu ich usunięcia,

 

4. Stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę:

 

1)      proponuje się odstąpić od  przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.

 

5. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii

 

Planowane przedsięwzięcie, nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. nr 58, poz. 535).

 

6. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące trangranicznego oddziaływania na środowisko:

 

Dla planowanego przedsięwzięcia nie przeprowadzono postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

7. Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania

Dla planowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

 

8. Wnioskodawca zobowiązany jest do:

- uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego i decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego – na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (t.j. z 2003r. Dz.U. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami).

- uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu – wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

 

 

U z a s a d n i e n i e

 

W dniu 21.12.2009 na wniosek Przedsiębiorstwa Wielobranżowego STOLARZ LEMPERT Sp. j., Marianka Mroczeńska 3, 63 – 604 Baranów, zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody realizacji przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 71, ust. 2 pkt 2) ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wymagane jest w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Po zapoznaniu się z zawartą we wniosku charakterystyką przedsięwzięcia, oraz załączona karta informacyjną przedsięwzięcia stwierdzono, że zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 46 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) Wójt Gminy w Baranowie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie oraz do Starostwa Powiatowego w sprawie wydania opinii co do konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz o konieczność sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i jego ewentualnego zakresu.

 Po przeanalizowaniu posiadanych przez tutejszy Urząd dokumentów tj.:

- opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, nr  RDOŚ-30-OO.I-66190-17/10/ws z dnia 16 marca 2010r, w której organ wyraża opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

- opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie, nr ON-NS-72/02-02/10 z dnia 20 stycznia 20109., w której organ proponuje odstąpić od konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,

- karta informacyjna przedsięwzięcia

W związku z powyższym Wójt Gminy w Baranowie w postanowieniu nr GP-7632/01/2010 z dnia 24 kwietnia 2010 zwolnił inwestora ze sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.

           

Z załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia wynikają następujące wnioski:

1.      Planowana inwestycja spowoduje jakichkolwiek zmian w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza, a tym samym zwiększenia negatywnego oddziaływania na środowisko w zakresie emisji do powietrza. Przewidywane jest tylko przeniesienie 2 maszyn do obróbki płyt wiórowych z aktualnie eksploatowanej hali i podłączenie ich do tej samej co obecnie instalacji odpylającej. Nie ulegnie zmianie wielkość przerobu płyt na tych maszyna oraz ich czas pracy.

2.      Inwestycja nie dotyczy instalacji spalania odpadów płyt wiórowych. Z aktualnie eksploatowanej części instalacji do mechanicznej obróbki płyt wiórowych, 2 maszyny zostaną przeniesione do nowej hali.

3.      Jak wykazały obliczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń emisja z emitorów odprowadzających pyły i gazy do powietrza z instalacji do mechanicznej obróbki płyt wiórowych oraz spalania odpadów płyt wiórowych nie powodują przekroczenia aktualnych norm.

4.      Suma najwyższych stężeń maksymalnych na powierzchni terenu dla: dwutlenku siarki,          tlenku węgla, pyłu zawieszonego PM 10, chlorowodoru, rtęci, kadmu i talu, dioksyn i furanów, spełnia warunek Smm ? 0,1*D1 tj. nie powoduje przekroczenia 10% dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu lub 10% wartości odniesienia. Warunek ten nie jest spełniony dla emisji pozostałych zanieczyszczeń. W związku, z czym przeprowadzono obliczenia rozkładu stężeń w sieci obliczeniowej. Warunek Smm ? 0,1*D1 dla eksploatowanej grupy emitorów jest spełniony dla wszystkich emitowanych substancji na poziomie terenu oraz na poziomie najbliższej zabudowy mieszkalnej.

5.      Obliczenia częstości przekroczeń stężeń jednogodzinnych w sieci receptorów dla pyłu zawieszonego PM10, dwutlenku azotu, węgla elementarnego, fluorowodoru oraz sumy metali ciężkich na poziomie terenu oraz wysokości najbliższej zabudowy mieszkalnej (6m) wykazały, że czas przekroczeń wynosi 0%.

6.      Obliczenia maksymalnych stężeń średniorocznych w sieci receptorów dla pyłu zawieszonego PM10, dwutlenku azotu, węgla elementarnego, fluorowodoru oraz sumy metali ciężkich na poziomie terenu oraz wysokości najbliższej zabudowy mieszkalnej (6m) wykazały, że najwyższe wartości stężenia średniorocznego nie przekraczają wartości dyspozycyjnych.

7. Kryterium opadu pyłu jest spełnione w związku z czym nie ma potrzeby obliczania opadu pyłu z emitorów zakładu.

8. Dla instalacji do mechanicznej obróbki płyt wiórowych wyposażonej w modułowy filtr workowy i powodującej emisję do powietrza tylko w sezonie letnim nie ma obowiązku prowadzenia okresowych pomiarów emisji.

9. Nie należy eksploatować źródeł emisji w przypadku rozszczelnienia czopuchów lub emitorów, a także awarii urządzeń odpylających.

10. Wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z instalacji: do mechanicznej obróbki płyt wiórowych wyposażonej w pneumatyczne odciągi pyłów i trocin z urządzeniem odpylającym i zorganizowaną emisją pyłów do powietrza oraz spalania odpadów płyt wiórowych wymaga posiadania pozwolenia. W omawianym przypadku prowadzący instalację posiada pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza - decyzja Starosty Kępińskiego ze stycznia 2006r.

11. Zgodnie z ustawą o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji prowadzący instalacje będzie zobowiązany do przedstawienia corocznego raportu z emisji do powietrza z instalacji do Krajowego administratora.

12. Po analizie należy stwierdzić, że emisje powodowane przez aktualnie eksploatowane źródeł nie powinny powodować występowania większych uciążliwości dla ludzi pod względem zanieczyszczenia powietrza. Nie powinno także występować negatywne oddziaływania zakładu na faunę i florę. Planowana inwestycja nie spowoduje zmiany oddziaływania instalacji na środowisko w tym zakresie.

13. Działalność zakładu wiąże się z wytwarzaniem odpadów. Wytwarzane są przede wszystkim odpady inne niż niebezpieczne związane z obróbką płyt wiórowych oraz odpady opakowaniowe. Jedynym rodzajem wytwarzanych odpadów niebezpiecznych są zużyte lampy fluorescencyjne.

14. Sposób postępowania z odpadami zapewnia, że działalność zakładu nie oddziałuje negatywnie na środowisko w zakresie gospodarki odpadami.

15. Działalność zakładu prowadzona jest w sposób, zapewniający minimalizację ilości wytwarzanych odpadów.

16. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje jakichkolwiek zmian w gospodarce odpadami zakładu.

17. Zakład zaopatrywany jest w wodę z gminnej sieci wodociągowej, a powstające ścieki bytowe gromadzone są w zbiorniku bezodpływowym i okresowo wywożone do oczyszczalni ścieków w Baranowie. Nie pobiera się wody na cele technologiczne. Nie powstają ścieki przemysłowe.

18. Jednostka posiada pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do środowiska.

19. Okresowe analizy ścieków odprowadzanych do środowiska wykazują, że spełniają one wymagania zawarte w pozwoleniu wodnoprawnym.

20. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie na gospodarkę wodno - ściekową zakładu.

21. Pomiary hałasu wykonywane przy najbliższych zakładowi budynkach mieszkalnych wykazują, że poziom dźwięku kształtowany jest przede wszystkim przez hałas komunikacyjny - intensywny ruch pojazdów na przebiegającej w sąsiedztwie zakładu drodze Kępno - Namysłów.

22. Przeprowadzona analiza obliczeniowa wykazała, że przedsięwzięcie nie spowoduje istotnych zmian w wielkości emisji hałasu na tereny podlegające ochronie akustycznej. Poziom dźwięku docierającego z zakładu do najbliższych terenów chronionych kształtuje się obecnie na poziomie poniżej 40dB. Poziom ten jest znacznie niższy od poziomów dopuszczalnych.

 

       Uwzględniając powyższe wnioski w sentencji niniejszej decyzji zaproponowano odstąpienie od przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.

Stosownie do art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) w dniu 06.01.2010 r. podano do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w prowadzonym przez Urząd Gminy w Baranowie publicznie dostępnym wykazie danych o wniosku i postanowieniu w sprawie wydania przedmiotowej decyzji. Jednocześnie zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie. Ponadto informację o wszczęciu postępowania  wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Baranowie, oraz na słupie ogłoszeniowym we wsi Mroczeń.

Na etapie wszczęcia postępowania, przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz projektu decyzji, żadna ze stron, ani organizacji społecznych nie wniosła uwag i zastrzeżeń.

          W związku z powyższym inwestor realizując przedmiotową inwestycję powinien przyjąć takie rozwiązania i założenia, aby spełniała ona wymogi obowiązujące w zakresie ochrony środowiska i nie powodowała przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego prowadzący ma tytuł prawny, przez co nie stworzy zagrożenia dla środowiska, warunków życia i zdrowia ludzi oraz nie będzie powodować konfliktów społecznych.

Podstawę prawną do wydania decyzji w przedmiotowym zakresie stanowi art. 75 ust. 1  pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227),

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

 

P o u c z e n i e

            Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu, składane za pośrednictwem Wójta Gminy Baranów, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

            Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

            Karta Informacyjna Przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

 

 

Otrzymują:

1. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe STOLARZ LEMPERT Sp. j.,

    Marianka Mroczeńska 3,

    63 – 604 Baranów

2. Strony postępowania 1 - 3

3. a/a

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu

ul. 28 Czerwca 223/229

61 – 845 Poznań

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

ul. Pocztowa 1,  63-600 Kępno

 

M.S.